Bilde av Arvid Hanssen

Kunstutstilling i Arvid Hanssen-huset

Som avistegner, bokillustratør og maler er han landskjent, og få har gjort Arthur Arntzens Oluf så visuell som Dagfinn Bakke. Nå har han åpnet sin første salgsutstilling i Dyrøy, i Nordavindshagen.

Her er førti litografier utstilt, og salgsutstillingen vil stå over sommeren. Motivene har spennvidde fra Bakkes lyriske gjenskapelse av nordnorsk landskap til humoristiske miniatyrserier med menneskeliggjorte pingviner. Kystlandskapet går igjen i mange av Bakkes bilder.

– Det er ikke det at jeg ikke liker meg i innlandsstrøk, men det er gjerne omgivelsene man har der man bor, som blir viktige.

– Det er ikke bare selve havet og kysten, men stemningen i landskapet som forandrer seg fra time til time, som er så vesentlig for et uttrykk, sier Dagfinn Bakke.

Dagfinn Bakke

Dagfinn Bakke har illustrert en rekke av Arvid Hanssens bøker, fra forsidene til blant annet Busserull-tider, Englebrød, og Håpet har sterke hender. En egen del av utstillingen er viet Småkarer under frostmåne, som Arvid Hanssen skrev i samarbeid med Arthur Arntzen. Her viser Dagfinn Bakke originaltegningene til boken, samt ett av utkastene til forsiden.

– Selv traff jeg aldri Arvid Hanssen. Men vi hadde mange samtaler på telefonen, og vi vekslet mange brev, sier Dagfinn Bakke.

Kunstutstilling

Det mest omfattende samarbeidet hadde de med boken Gullunger, kullunger, utgitt på Cappelen i 1995.

– Jeg hadde stilt ut på Svalbard, og hadde lyst til å tegne en barnebok om Svalbard. Jeg husker ikke i dag hvem som foreslo hva og til hvem, men Cappelen sa ja, og det ble en mye større bok enn planen var takket være Arvid Hanssen. Han skrev og skrev, og manuset ble større og større. Jeg tror han var sterkt engasjert i denne boken. Ingen som har lest teksten kan forestille seg annet enn at Arvid Hanssen måtte ha levd på Svalbard halve livet, minst. Hans innlevelse i livet på Svalbard var bemerkelsesverdig. Men som vi vet, han hadde jo aldri vært der.

– Mens jeg arbeidet med tegningene, la jeg merke til hvilken respekt Arvid Hanssen hadde hos forlaget. Hans bok fikk den aller beste og fremste designeren hos Cappelen, og boken ble en virkelig påkostet utgivelse, forteller Dagfinn Bakke

Kunstutstilling