Bilde av Arvid Hanssen

Arvid Hanssen presenteres i Den kulturelle skolesekken

Helt siden høsten 2006 har Arne Ivar Hanssen og Roy-Frode Løvland presentert Arvid Hanssen i ord og toner på skolene i Troms fylke. Nå sist var det 4.klassingene på Skøelv skole i Sørreisa som fikk besøk.

På skolens nettsider kan du se bilder og lese mer om forfattermøtet.

«Arvid Hanssen. Et forfattermøte» er egentlig tre forestillinger, én tilrettelagt for 4., én for 6. og én for 9. klasse. I opplegget for 4.klasse fortelles historier som beskriver forfatterens barndom og viser hvordan disse senere ble til tekster i barnebøkene hans. Det leses dikt med humor og med tanker knyttet til hva det vil si å skrive selv. Tekstene, som er tilpasset alderstrinnet og tonesatt av Roy-Frode Løvland, inviterer til allsang og bevegelser.

I opplegget for 6.klasse går inngangsporten til tekstene også denne gangen gjennom forfatterens oppvekst, men kommer snart inn på ulike elementer som brukes i tekstdannelse, som bruk av egne erfaringer blandet med fri fantasi. Forfatterskapet presenteres også mer inngående, og det leses et avsnitt fra ungdomsromanen Kaldt hav. Dermed presenteres også symbolbruk og tolkning. Musikken er tilpasset 12-åringene, og tekstene som brukes passer til alderstrinnet.

SkolebesøkArne Ivar Hanssen og Roy-Frode på skolebesøk. Foto: Skøelv skole.

Opplegget for 9. klasse er bygget opp ganske likt det for 6. klasse, men igjen med større fokus på symbolbruk, metaforer og andre virkemidler. Forfatterskapet og bakgrunnen for det Arvid Hanssen skrev om presenteres mer inngående, særlig i tilknytning til Kaldt Hav og Søsken på Guds jord − med tematikk rundt de faktiske forhold og overført til forfatterens verdisyn. Ungdommene er ikke deltakere i like stor grad som i de andre to gruppene, men får en dypere forklaring på hva skriving kan være. Musikken hentes fra tekster som ikke er skrevet for barn, som «Te øya mi», «Feskaren og Vårherre», og «Når han Hænrek ror sijnne av seg».

Forestillingene skal gjennom presentasjonen av forfatterskapet stimulere til både lese- og skrivelyst i en ramme hvor elevene kommer i nærkontakt med to andre forfattere som kan fortelle ut fra egne erfaringer om og fremføre tekstene gjennom fortelling, høytlesing, musikk − og humor.